Studio 53 presenterar Sören Hermansson
Lördagen den 7 november kl 20.30 på Fylkingen har vi det stora nöjet att presentera ytterligare en centralgestalt i svenskt musikliv; hornisten Sören Hermansson.
Sören Hermansson firar i år 41 år som aktiv hornist. Hans musicerande och pedagogiska gärning har fört honom till många delar av världen. Med cirka 60 kompositioner skrivna till Sören direkt har han byggt upp en unik hornrepertoar som väckt intresse långt utanför Sveriges gränser. På Fylkingen får vi lyssna på ett program av idel FST-medlemmar och ta del av hans målmedvetna arbete med att bygga upp en repertoar för horn och elektronik, något han fokuserat på de senaste åren.
Program
Leilei Tian: OM
Per Mårtensson: Define (uruppförande)
Åke Parmerud: Dark Harbour
Marcus Fjellström: Deanimator

Hitta till Fylkingen: Torkel Knutssonsgatan 2 (ingång Münchenbryggeriet från Torkel Knutssonsgatan 2, genom valvet, över parkeringen, T-bana Mariatorget).
Under Sound of Stockholm hyllas elektronmusik­pionjären Lars-Gunnar Bodin 80 år, med ett 1,5-dagars symposium. Läs mer här: http://soundofstockholm.se/sv/lars-gunnar-bodin-80-symposium-dag-1/
Ta del av hela programmet för Sound of Stockholm här:http://soundofstockholm.se/sv/#program
Studio 53 drivs av medlemmarna i Stockholms Saxofonkvartett. Föreningen bedriver konsert/seminarieverksamhet i egen regi och i samverkan med andra arrangörer för att sprida och öka intresset för ny musik.

CLUB EVENING AT FYLKINGEN #2 – SÖREN HERMANSSON + CHARLES COHEN + MORE TO BE ANNOUNCED

  • Sören Hermansson
  • Charles Cohen
  • MORE TBA!!!

Sören Hermansson (SE)

Sören Hermansson started his career in 1974, joining the Norrköping Symphony Orchestra. Between 1978-1981 he continued his studies in Amsterdam and Berlin and between 1982-89 he was a member of the Gothenburg Symphony Orchestra. Since 1989 Sören has focused on solo and chamber music playing. He has commissioned and premiered over 60 works, been Professor at University of Michigan, and his teaching and performing has taken him to most parts of the world. During the past years he has been focusing on performing new works for horn and electronics.

Leilei Tian ‘OM’
Per Mårtensson ‘DEFINE’ (uruppförande)
Åke Parmerud ‘DARK HARBOUR’
Marcus Fjellström ‘DEANIMATOR’

www.sorenhermansson.com

Charles Cohen (USA)

Charles Cohen is a Philadelphia based improvisor and experimental composer active since 1971, who has become synonymous with the Buchla Music Easel synthesiser, an instrument of rare expressive quality. Experimental yet accessible, Cohen’s work combines the energy and rhythms of free-jazz with the sonic possibilities of an electronic instrument. His early music was collected on a three disc retrospective on the Morphine label who also issued an album of new recordings ‘Brother, I Prove You Wrong’ in 2015

Presented in association with EMS.

————————————-

RECENSION:

 

Ytterligare ett namn att lägga på minnet, om det inte redan ligger där, är Sören Hermansson, hornist. Här handlar det om att rycka ett instrument ur den romantiska dvalan, där det vistats under stort behag och lång tid, om att etablera en samtida repertoar, där det lysande undantaget hittills är Ligetis fantastiska horntrio (1982). Idag händer det saker och ting, inte minst tack vare Sören Hermanssons pådrivande verksamhet (med över sextio verk direkt skrivna för honom), vilket den avslutande konserten vältaligt vittnade om, eller för att vara mer precis, verk för horn och elektronik. Ett fram till nu helt försummat fält.

Två verk stack ut, Per Mårtenssons ”Define” och Åke Parmeruds ”Dark Harbour”, där instrument och instrumentalist verkligen fick visa vad de går för, i hela deras spännvidd och räckvidd. Det första av de två sysslar också med ett slags återbruk och bearbetning av ett klassiskt hornmaterial, valt av solisten, suveränt hanterat och elaborerat, och det andra av en djupdykning i den mörka hamnens bottenlösa hemligheter. Hornet visar vägen.

Ulf Stenberg